MIDDEN OOSTEN

CHAUFFEURS NEDERLAND

Verhaal Ton Bastings

 

De bijrijder, D.

 

Na diverse ritten Irak en Saoedi mocht ik weer mijn derde truck ontvangen. Mijn werkgever vond het blijkbaar leuk om er een naam aan te geven dus na mijn Dutch-Lion kreeg ik nu de King of the Road.

 

Het was weer een Daf 2800 de vorige chauffeur van deze was op staande voet ontslagen, ik wist niet waarom.

Na een paar dagen vakantie in mijn woonplaats trof ik een jonge man die wel een keer mee wilde gaan, waarop ik antwoorde dat ik maar 1 slaapplaats had. Dat deerde hem niet hij had een goede slaapzak en een schuimrubber matras en het was zomer en hij kon ook  buiten slapen zo gezegd zo gedaan. De eerste dag verliep goed tot München. Mijn advies was om altijd tussen de drie assen van de trailer te slapen, dag 2 ging naar Slavonski Brod, er was weinig plek. Na een paar consumpties gingen we slapen.

s’Morgens klopte D. op mijn raam voor het ontbijt D. zat onder de olie want hij had op een plaats geslapen waar sommige collega’s hun olie dumpten. De reis ging verder na een tijdje vroeg hij mij wie die persoon in mini was die verschillende keren gedurende de nacht op mijn deur geklopt had en steeds mijn naam (Tony) riep, dit had hij duidelijk gehoord. Ik antwoordde hem dat ik niks gehoord had, maar D. bleef volhouden. Bij deze wil ik niet zeggen dat ik een heilige was, en zei tegen hem:”mocht het zo zijn dan zal ik het tegen je zeggen”.

 

Na een beetje gekibbel maakte ik hem duidelijk dat hij moest ophouden. s’Avonds laat kwamen we in Ipsala (Griekse grens), en aten daar het laatste stukje vlees en dat hebben we geweten. Wij stonden op een brug waar het wemelde van de muggen, na een keer of tien s,nachts uitgestapt te zijn zaten we onder de muggenbulten. Daar mijn gezicht dagelijks in de zon zat en dat van D. niet zag hij er uit als of het carnaval was, maar niet getreurd en verder naar  Akseray.

 

Op de truck camp ging hij naar de kapper,zijn haar kwam tot halverwege zijn rug en die turk dacht dat gaat er vanaf maar D wilde alleen een cm korter. de kapper begreep dit niet en wilde hem zoals in turkey normaal was een nek massage geven waarop D opsprong en zei hij wil me wurgen. Onze lading ging naar Jeddah, prefab huisjes. Daar aangekomen moesten we nog vier dagen wachten dat was een feest voor hem. 50 graadjes tussen die drie assen. De terug weg liep prima tot de londra istanbul,daar troffen we een belg die geen geld meer en ook al vier maanden geen salaris had ontvangen Hij had een nieuwe Iveco zijn firma was failliet, dus dag centjes,hij wilde t paard wel verkopen waarop ik hem zei dat in Kavala bij Zorba alles mogelijk was.

 

Na even overtanken vanuit de bally zijn we naar Kavala naar de strandkeet gereden,Zorba pleegde een telefoontje en twee uur later had t paard een grieks kentekenen en de belg 40 000dm.in Thessaloniki is hij uitgestapt hij was 10 jaar jonger geworden en wij hadden na twee dagen nog een punthoofd van de metaxa en reziena Weer thuis aangekomen en mijn onkostenbriefjes ingeleverd te hebben,zei baas Henk tegen zijn vrouw zie je tony gebruikt 10 a 15 liter op 100 km minder dan tony,waarop ik dacht D heeft toch goed gehoord in Slav.Brod en de rest was duidelijk,leuk zo n bijrijder dan kom je nog wat te weten.